Het is niet de vraag of maar wanneer autonoom varen zijn intrede doet. En om de haven van Rotterdam daarop voor te bereiden, heeft het Havenbedrijf Rotterdam een patrouillevaartuig omgebouwd tot een drijvend laboratorium. Daarop wordt data verzameld, onder meer over de bediening en het vermogen van het vaartuig. Door deze data beschikbaar te stellen aan het bedrijfsleven en het onderwijs kan verder onderzoek gedaan worden naar de komst van autonoom varen.
De eerste samenwerking voor het uitwisselen van data uit het drijvende laboratorium is inmiddels getekend met Captain AI. Zij voegen kunstmatige intelligentie toe aan de data, waardoor ze computers opleiden tot kunstmatige kapiteins die zelfstandig door de haven kunnen varen.
,,Het Havenbedrijf Rotterdam bekijkt constant hoe het onze haven nog veiliger, efficiënter en beter kan'', aldus COO Ronald Paul van het Havenbedrijf Rotterdam. ,,Door samen te werken met andere partijen willen we de ontwikkeling van nieuwe technologieën bevorderen en de impact ervan op de haven en havenfaciliteiten verder onderzoeken. Wij verwachten dat de komst van autonoom varen de veiligheid en bereikbaarheid van de Rotterdamse haven verder zal bevorderen en dat het bovendien een effectief hulpmiddel is voor schippers en de scheepverkeersbegeleiders. Om die reden wil het Havenbedrijf deze toepassing, die in de luchtvaart overigens al jaren gebruikt wordt, samen met andere partijen beproeven.''
Het Havenbedrijf Rotterdam heeft een samenwerkingsovereenkomst getekend met Captain AI. Deze startup in software ontwikkeling, voegt kunstmatige intelligentie toe aan de data die uit het drijvende laboratorium worden verkregen. ‘Op deze manier leren wij computers zelfstandig te varen door de haven en leiden we de eerste kunstmatige kapiteins op’ aldus Vincent Wegener van Captain AI.
Havenbedrijf Rotterdam beproeft autonoom varen
4 October 2018, 13:52 uur
Geld & Recht
